Obro el diari per les darreres pàgines i m’encaro amb els
mots encreuats. Ben poques vegades els acabo, sempre em resta algun racó
incomplet que em nego a comprovar a través del diccionari o de l’enciclopèdia.
Són testimonis de la meva impossibilitat d’arribar a la perfecció, d’altra
banda tan poc humana. Tampoc ho comprovaré a les solucions de l’endemà.
Simplement ho tornaré a intentar, esperant que ben aviat torni a sortir la
mateixa definició on m’he encallat, i que aquesta vegada les altres paraules
encreuades em donin lletres suficients per resoldre-la.
He de reconèixer que fins avui no havia llegit ni una línia de Thomas Mann . Tanmateix, o potser per això, Tónio Kröger m'ha agradat molt. N'he llegit tota mena d'interpretacions d'aquesta novel·la breu: l'autobiogràfica (la mare brasilera de Mann és aquí la mare espanyola d'en Tónio; en Tónio, com en Mann, també viu un amor adolescent per un company d'escola; també hi és present la complexa relació amb el pare, un home de temperament fred, "malencònic i reflexiu"), la classista (la lluita per acceptar-se com a burgès tot i la seva inclinació artística), la ideològica (la relació entre art i societat)... Totes tenen part de raó. Per a mi, però, Tónio Kröger és una història al voltant d'un escriptor contemporani (les meves favorites) i sobre el fracàs de construcció d'un mateix amb relació al món (reblem el clau): d'una banda, en Tónio voldria ser com els seus amors adolescents, Hans i Ingeborg, estúpids però feliços, que representen ...