Passa al contingut principal

L'amant


Veig la gelosia als seus ulls, i és per això que les seves paraules tenen la duresa de rocs llançats a ferir, a buidar l’ull. Tot per haver-me ensopegat recollint-me d’amagatotis, com un nen temorós que no vol deixar de banda els seus plans de gaudi malgrat els renys del pare, amb l’objecte que m’obsedeix, amb l’amor que magnetitza les meves mirades, amb l’addicció que m’ennuega en tenir-la lluny. Li dedico al meu amor furtiu moltes mirades al llarg del dia, totes elles amb l’angúnia de la novetat, amb la necessitat de dedicar-li noves paraules, renovellant el nostre vincle. Les paraules no es convertiran mai en braços, mans i dits amb què abraçar, prémer, palpar. D’aquí la més creixent necessitat d’entrellaçar-les, de fer-les presents amb un desig atlant.

Que una dona estigui gelosa de l’escriptura no només no em sembla el súmmum de l’absurditat humana, sinó que confirma tots els meus anhels i els meus temors més profunds. Tanmateix, em sento clarament injuriat, acusat de crims que no tenen raó de ser. Sempre que li dedico la meva atenció procuro que sigui a l’ombra més obaga dels dies, durant els instants que supura aquesta parca obscura i insidiosa, que són absolutament i únicament meus. És veritat que les paraules sempre hi seran, sempre m’esperaran, si no unes, unes altres; tanmateix, el fet d’estimar la meva amant furtiva és un acte necessari d’assaborir i dosificar, aprofitant el moment que el prenem, com l’aire minvant d’una habitació closa. No és trist, només és cert: hi ha collites que, una vegada malmeses, costen de tornar a reproduir-se. Però també és cert que el cultiu de la paraula m’eixampla els pulmons, me’ls emplena amb l’oxigen suficient per seguir respirant dins l’habitació closa.


M. no hauria d’envejar a l’escriptura el temps que em pren. En tot cas, és aquesta qui hauria de tremolar per la possible imminència que la figura de la dama s’apropiés de cadascuna de les meves expressions, dels adjectius més o menys previsibles, però fins i tot dels pronoms que sostenen les meves accions verbals, tant les passades com les subjuntives. Per què no s’adona del seu poder real? Un poder gairebé demiúrgic que consisteix en aconseguir que les paraules fossilitzin la seva petja dins meu, la marca de la seva figura en cadascuna de les meves expressions, dels adjectius més o menys previsibles, però fins i tot dels pronoms que sustenten les meves accions verbalitzades. No ho veu, que estimar l'escriptura és una altra manera d'estimar-la a ella, d'arribar-hi per camins molt més retorts, però també més enriquidors.

Entrades populars d'aquest blog

Amfiteatre Els alumnes se sorprenen en saber que els actors de la Grècia clàssica usaven màscares per ajustar-se el caràcter dels seus personatges. Però sobretot per magnificar el volum de les veus que declamen el text, un eco remot i robust. El docent se sorprèn quan hi pensa, adonant-se que també ell duu màscara, convertint-se en figura de marbre que enarbora una veu impostada, de vegades fins distorsionada: com l’actor, cal que es guanyi l’audiència al·ludint al vestit d’un fantasma.

Viure és un bumerang

El text següent va ser llegit durant l'espectacle "Viure és un bumerang. Sobre la poesia d'Isabel Ortega". Dimecres, 13 de juny de 2018, Teatre Metropol, Tarragona. Vaig conèixer la Isabel Ortega ara fa uns anys, a la llibreria La Impossible de Barcelona. Un altre poeta, Ricard Mirabete , l'havia convidada a recitar-hi una tarda de dissabte, i per a mi va ser tot un descobriment. De llavors ençà, he procurat escoltar-la i llegir-la tant com he pogut: no només perquè és una molt bona poeta, com més endavant explicaré; també perquè és una molt bona persona. Aquesta empatia i bonhomia que mostra en les distàncies curtes xopa els seus poemes d'un humanisme que, malgrat els cops de la vida que hi presenta, sempre té una paraula d'esperança o de reflexió que deixa de burxar, per uns instants, en la ferida oberta. "Abastar el món amb la pell, / com fan les pedres", escriu al poema "Una fragilitat tan densa". "Ets només pell. / Sen

Pirata d'aigua dolça

Sempre que puc deixo que un llibre se'm llenci entre les mans. Això és el que em recrimina de tant en tant la M. quan traiem el maleït tema. La lectura és la meva forma d'evadir-me de la realitat, de no fer-li front, d'evitar el contacte amb la gent, afegeix. I jo que no ho puc negar, però que no puc evitar (té raó) afuar el musell quan oloro la tinta fresca de les llibreries, de les biblioteques, fins i tot dels pocs cafès de Barcelona que aposten per oferir algunes prestatgeries de llibres als seus clients (ara penso en el Lletraferit). I m'aboco a fullejar, ullar, palpar, assaborir els volums nous i vells, les edicions luxoses o portàtils de butxaca, les primeres edicions o els multicopiats fins a l'extenuació a causa de l'èxit o pel fet de tractar-se d'un clàssic que val la pena reviure d'entre els morts cada cert temps. No pot suportar veure'm en braços d'algun llom de paper, cartró o relligat. Ella no sap, però, que abans de conèixer-la l