Passa al contingut principal

El somriure i la follia


Fullejo Elogi de la follia, d'Erasme de Rotterdam, en edició del 1982 (Edicions 62, "Les millors obres de la literatura universal, núm. 10). En el proemi que l'autor dirigeix al seu amic Thomas More, després de justificar-li la tria del tema del seu llibre per una qüestió d'higiene pública, hi llegeixo:

Suposava, a més, que series el primer a apreciar l'enginy d'aquest exercici, perquè solen divertir-te a pler les facècies que no manquen de saviesa ni de gust, i perquè en la vida quotidiana et comportes de debò com un nou Demòcrit: la teva intel·ligència singularment aguda et posa molt per sobre del comú de la gent; bondadós i dolç de caràcter, però, saps fer-te sempre agradable a tothom.

Desconeixedor de qui era el savi grec a qui es refereix, ja que els meus coneixements sobre filosofia són escadussers i tots ells em remeten al meu darrer curs de COU, fa un gavadal d'anys, m'he dirigit a la nota que el traductor, Jaume Medina, en un apartat d'aclariments plantejat amb molt bon criteri, té la bona pensada de dedicar a Demòcrit:

Filòsof del segle V a. JC. que, desenganyat de l'actuació humana, acabà prenent-se-la sarcàsticament.

I em sorprèn: xoca absolutament amb la idea del filòsof que expressa Erasme. Així que segueixo cercant el fil, aquest cop a Internet, i ensopego amb La pàgina de filosofia de Racó Català:

Va proposar la felicitat, o "alegria", com el bé més gran --una condició que s'aconsegueix per mitjà de la moderació, la tranquil·litat i l'alliberament de les pors. En la història Demòcrit era conegut com el Filòsof Alegre, en contrast amb el més ombrívol i pessimista Heràclit. La seva teoria atòmica va anticipar els moderns principis de la conservació de l'energia i la irreductibilitat de la matèria.

Ara sí, ara ja em lliga més amb el comentari del filòsof neerlandès. Però la idea que una persona optimista, benpensant i equilibrada acabi desenganyant-se del món i del seu proïsme m'atrau fortament. D'anècdotes sobre Demòcrit, n'hi ha un bon grapat (per exemple que Plató, que l'odiava, va voler cremar els seus llibres), però en trio una que casa amb l'apunt de Jaume Medina que abans comentàvem: la gent l'anomenava "el filòsof que riu" o "l'abderita rialler" (era d'Abdera, una ciutat de la Tràcia) pel seu somriure irònic, que sovint feia servir per reaccionar davant els esdeveniments del món. Una actitud que, amb les barbaritats dels darrers temps, sembla la més adequada per no parar boig. Encara que Erasme n'elogiï les seves qualitats.

Entrades populars d'aquest blog

Viure és un bumerang

El text següent va ser llegit durant l'espectacle "Viure és un bumerang. Sobre la poesia d'Isabel Ortega". Dimecres, 13 de juny de 2018, Teatre Metropol, Tarragona. Vaig conèixer la Isabel Ortega ara fa uns anys, a la llibreria La Impossible de Barcelona. Un altre poeta, Ricard Mirabete , l'havia convidada a recitar-hi una tarda de dissabte, i per a mi va ser tot un descobriment. De llavors ençà, he procurat escoltar-la i llegir-la tant com he pogut: no només perquè és una molt bona poeta, com més endavant explicaré; també perquè és una molt bona persona. Aquesta empatia i bonhomia que mostra en les distàncies curtes xopa els seus poemes d'un humanisme que, malgrat els cops de la vida que hi presenta, sempre té una paraula d'esperança o de reflexió que deixa de burxar, per uns instants, en la ferida oberta. "Abastar el món amb la pell, / com fan les pedres", escriu al poema "Una fragilitat tan densa". "Ets només pell. / Sen...

No sé ballar

He de reconèixer que fins avui no havia llegit ni una línia de Thomas Mann . Tanmateix, o potser per això, Tónio Kröger m'ha agradat molt. N'he llegit tota mena d'interpretacions d'aquesta novel·la breu: l'autobiogràfica (la mare brasilera de Mann és aquí la mare espanyola d'en Tónio; en Tónio, com en Mann, també viu un amor adolescent per un company d'escola; també hi és present la complexa relació amb el pare, un home de temperament fred, "malencònic i reflexiu"), la classista (la lluita per acceptar-se com a burgès tot i la seva inclinació artística), la ideològica (la relació entre art i societat)... Totes tenen part de raó. Per a mi, però, Tónio Kröger és una història al voltant d'un escriptor contemporani (les meves favorites) i sobre el fracàs de construcció d'un mateix amb relació al món (reblem el clau): d'una banda, en Tónio voldria ser com els seus amors adolescents, Hans i Ingeborg, estúpids però feliços, que representen ...

Nits blanques

El final de Les nits blanques de Fiódor Dostoievski (que, malgrat la tristesa que desprèn la figura del seu narrador i protagonista, és el revers lluminós de l'extraordinària Memòries del subsòl ), sobretot pel que fa a la tercera nit, m'ha retornat a una matinada estiuenca de fa quinze anys. Les circumstàncies del meu idil·li van ser diferents, però el final va esdevenir el mateix (el petó de comiat, mig de commiseració mig d'agraïment, i l'adéu precipitat; ella marxant cap a un futur esperançat que jo, d'alguna manera retorçada i egoista, havia ajudat a apuntalar, però que a mi em deixava amb les mans buides i a ella li oferia un camí; i jo palplantat en la mediocritat del somiador que tan bé retrata la directora de teatre Carlota Subirós en un epíleg indispensable, per la comprensió que hi demostra de l'obra i de la figura de Dostoievski). Aquest caràcter malaltissament idealista adora la fantasia, els valors sublims i absoluts, l'exaltació literàr...